Jak pomoci lidem s hendikepem? Stačí se chovat normálně.

Stěhování, procházka se psem, návštěva zubaře nebo cesta do práce. Zdánlivě běžné situace mohou být pro osoby se zdravotním postižením výzvou, protože se často setkávají se zbytečnými a „nenormálními” reakcemi svého okolí, přestože k nim není důvod a jsou ovlivněny předsudky. Přitom stačí, abychom se chovali „normálně”, s respektem a empatií. Tvářemi kampaně se stali hendikepovaní, kteří se s těmito situacemi potýkají v každodenním životě a podělili se s námi také o své osobní zkušenosti.

Kampaň je realizována v rámci projektu Zlínského kraje „Transformace ve Zlínském kraji – zvyšování kvality služeb“, který je spolufinancován z Operačního programu Zaměstnanost plus.

Podívejte se na svět z perspektivy hendikepovaných i vy!

NA PROCHÁZCE

Nákupní tašky se zařezávají do rukou, pes netrpělivě tahá za vodítko a kolemjdoucí se dívají s nepochopením… Pro lidi s hendikepem mohou být i ty nejobyčejnější situace plné překážek a nepříjemných pocitů. Přitom stačí málo – úsměv, pozdrav, nabídka pomoci s otevřením dveří nebo jen obyčejný lidský přístup – to vše může mít obrovský význam. #bytnormalni znamená respektovat a přijímat lidi s hendikepem jako kohokoliv jiného.

STĚHOVÁNÍ

Je normální, že sousedy si nevybíráme, ale můžeme si vybrat, jak se k nim budeme chovat. Pro hendikepované je kontakt s okolím klíčový, o to bolestivější je, když se setkají s odmítáním a předsudky. Petice, kradmé pohledy, necitlivé propírání diagnózy… To bychom běžnému sousedovi neudělali, tak proč hendikepovanému? Stačí #bytnormalni. Přijměme hendikepované mezi sebe a vytvořme komunitu, kde se každý cítí vítán a respektován.

U ZUBAŘE

Je normální mít lékaře, který vás bude respektovat? My si myslíte, že ano! Bohužel se hendikepování občas setkávají s tím, že jejich názory jsou ignorovány, jsou přehlíženi nebo s nimi lékaři jednají jako s dětmi. Přitom stačí tak málo – chovat se k hendikepovanému jako k běžnému pacientovi. Zkrátka #bytnormalni.

PRÁCE

Práce je důležitou součástí našeho života – a platí to i pro hendikepované. Zaměstnanci se zdravotním postižením se však občas potýkají s nedostatkem respektu, komunikačními bariérami a omezenými možnostmi rozvoje. Přitom jsou nezřídka stejně schopní a mnohdy loajálnější než ostatní. Co můžeme udělat pro zlepšení? Stačí se k nim chovat „normálně“, jako ke každému jinému zaměstnanci. Respektovat je, komunikovat s nimi a podporovat jejich rozvoj.